Συμμετοχή στο  Εθνικό Θεματικό Δίκτυο «Βιώσιμη Πόλη»

Κατά το τρέχον σχολικό έτος η Ε΄ τάξη του σχολείου μας συμμετείχε στο Εθνικό Θεματικό Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Βιώσιμη Πόλη: η πόλη ως πεδίο εκπαίδευσης για την αειφορία» που συντονίζεται από το ΚΕ.ΠΕ.Α Ελευθερίου Κορδελιού & Βερτίσκου.

Το δίκτυο έχει στόχο να υποστηρίξει εκείνες τις εκπαιδευτικές προσεγγίσεις που θα επιτρέψουν στους μαθητές να παρατηρήσουν, να κατανοήσουν τη δομή και τις λειτουργίες της πόλης τους, να ερμηνεύσουν κριτικά την ζωή στην πόλη/γειτονιά τους, να γνωρίσουν τους θεσμούς που ρυθμίζουν τις λειτουργίες της πόλης και να ενδυναμωθούν ως «ενεργοί πολίτες» γνωρίζοντας τις αξίες της συμμετοχής στα κοινά.

Η παιδαγωγική προσέγγιση του δικτύου και των δραστηριοτήτων δομείται σε τέσσερις φάσεις.

Α΄ Φάση Εμείς και η γειτονιά μας. Παρουσιάζεται η πραγματικότητα της πόλης μέσα από τα βιώματα των μαθητών.

Οι μαθητές αναφέρουν λέξεις-κλειδιά που σχετίζονται με την πόλη τους, καταγράφουν τα χαρακτηριστικά της και συνθέτουν την έννοια του περιβάλλοντος της πόλης των Ιωαννίνων.

Με τις λέξεις που κατατέθηκαν σχηματίσαμε το συννεφόλεξο που ανεβάσαμε στη σελίδα του δικτύου και περιλαμβάνει στοιχεία που συνθέτουν κάθε σύγχρονη πόλη αλλά και στοιχεία που χαρακτηρίζουν τη μοναδικότητα της δική μας πόλης.


Β΄ Φάση: Γνωρίζουμε τη γειτονιά / πόλη μας. Στη δεύτερη φάση οι μαθητές διατυπώνουν ερμηνευτικό λόγο με βάση την παρατήρηση στο πεδίο της γειτονιάς τους.

Οριοθετήσαμε και σχεδιάσαμε το περιβαλλοντικό μας μονοπάτι στη γειτονιά του σχολείου μας, το οποίο περιλαμβάνει χαρακτηριστικά στοιχεία του φυσικού περιβάλλοντος, οικονομικές λειτουργίες της περιοχής, θετικά και αρνητικά της καθημερινότητάς μας, ίχνη του παρελθόντος κ. ά.

Δουλέψαμε σε ομάδες στο πεδίο κάνοντας αποτίμηση της κατάστασης, συζητήσαμε τα ζητήματα που εντοπίσαμε και κατατάξαμε σε πίνακα τα στοιχεία μας. Τι μας αρέσει και δε θα το αλλάζαμε, τι χρειάζεται βελτίωση, τι πρέπει οπωσδήποτε να αλλάξει; Για παράδειγμα δε θα αλλάζαμε με τίποτα τα δύο αιωνόβια πλατάνια δίπλα στο Χάνι, θα ζητούσαμε αρκετές βελτιώσεις στην παιδική χαρά, θα θέλαμε οπωσδήποτε να αλλάξει η κατάσταση με τα αδέσποτα ζώα και με τα παρκαρίσματα  των αυτοκινήτων.

Συγκεντρώσαμε τους προβληματισμούς μας και τις προτάσεις μας και ορίσαμε συνάντηση με τον πρόεδρο του τοπικού διαμερίσματος. Μια συζήτηση μαζί του θα μας λύσει πολλές απορίες και ίσως βρεθεί και κάποια λύση σε αυτά που  θέλαμε να αλλάξουν.


Γ΄ Φάση: Κρίνω την πόλη μου. Διαμορφώνονται τα κριτικά ερωτήματα: Γιατί είναι έτσι αυτή η πόλη; Θα μπορούσε να είναι και αλλιώς; Ποιος φέρει την ευθύνη; Συζητήσεις για τον μετασχηματισμό της πραγματικότητας με βάση τις αρχές και αξίες της αειφορίας.

Σε αυτή τη φάση του προγράμματος οι μαθητές διαλέγουν τη γειτονιά τους.
Επιθυμούν η γειτονιά τους να είναι καθαρή και περιποιημένη, να είναι προσβάσιμη σε όλους, να έχει χώρους για παιχνίδι οι οποίοι θα είναι ασφαλείς, να φροντίζονται τα αδέσποτα ζώα, να έχει πολλά δέντρα και λιγότερα αυτοκίνητα, να προστατεύονται τα μνημεία πολιτιστικής κληρονομιάς κ. α.


Αποτυπώνουν το όραμά τους στο χαρτί, συζητούν τις ιδέες τους με τον πρόεδρο του τοπικού διαμερίσματος και προτείνουν να υλοποιήσουν μια μικρή δράση παρέμβασης στη γειτονιά, φυτεύοντας στον κεντρικό κόμβο της περιοχής
τα λουλούδια που μεγαλώνουν στο φυτώριο του θερμοκηπίου του σχολείου μας .


Δ΄ Φάση: Ώρα για δράση! Τι μπορούμε να κάνουμε εμείς, για να βελτιώσουμε τη γειτονιά μας; Οι μαθητές επιλέγουν μια δράση, τη σχεδιάζουν και την υλοποιούν με βάση τις αρχές της Εκπαίδευσης για την Αειφορία.

Η τελευταία φάση του προγράμματος απαιτεί δράση κι εμείς αποφασίσαμε να επέμβουμε με μια μικρή δράση στη γειτονιά μας για να την ομορφύνουμε. Φυτέψαμε λουλούδια σε ένα κεντρικό σημείο της γειτονιάς μας, ώστε να δείχνει πιο όμορφη και περιποιημένη και να δημιουργεί μια θετική επίδραση στους κατοίκους της περιοχής.

Αρχικά δημιουργήσαμε ένα φυτώριο λουλουδιών στο θερμοκήπιο του σχολείου και, όταν τα φυτά αναπτύχθηκαν αρκετά, οργανώσαμε τη μεταφύτευσή τους. Στη συνέχεια μιλήσαμε με τον πρόεδρο του τοπικού διαμερίσματος, τον εκπρόσωπο του πολιτιστικού συλλόγου και τον σύλλογο γονέων και ορίσαμε την ημερομηνία της δράσης μας. Επίσης ζητήσαμε τη συνδρομή της τροχαίας Ιωαννίνων για την ασφαλή διεκπεραίωση της δράσης.

Κατά τη διάρκεια της φύτευσης ομάδες παιδιών ενημέρωσαν τους κατοίκους της γειτονιάς για τη δράση και ζήτησαν από τους ιδιοκτήτες παρακείμενων καταστημάτων να βοηθήσουν στην ανάπτυξη των φυτών, φροντίζοντας για το πότισμά τους.

Με τη δράση μας αυτή ολοκληρώσαμε για φέτος τη συμμετοχή μας στο πρόγραμμα του δικτύου.